Strona główna Program lojalnosciowy

Grejpfrut - owoc prosto z raju

Citrus paradisi to łacińska nazwa grejpfruta. W dosłownym tłumaczeniu oznacza cytrynę z raju. Chociaż grejpfruty są dostępne przez cały rok, właśnie teraz, zimą, przypada szczyt sezonu na te owoce.

 

Kulinarna historia grejpfrutów jest dość krótka. Zostały odkryte w XVIII wieku na karaibskiej wyspie Barbados. Botanicy uważają, że owoc jest naturalną krzyżówką pomarańczy i pomelo -cytrusa, przywiezionego na Barbados z Indonezji w XVII wieku. Grejpfruty rosną na drzewach, tworząc grona. WXIX stuleciu powstały duże plantacje tych owoców na Florydzie, która do dziś słynie z ich uprawy. W sklepie możemy kupić grejpfruty białe, czerwone i różowe. Miąższ grejpfruta w 90 procentach stanowi woda. Poza tym jestwnimmnóstwowitaminy C, a także witamin A, B5, kwas foliowy, potas oraz duża porcja błonnika pokarmowego. Witamina C jest nam potrzebna zwłaszcza w sezonie grypowym, ponieważ stymuluje nasz układ odpornościowy. Jest też bardzo ważnym przeciwutleniaczem, zwalczającym wolne rodniki, przyczyniające się do powstawania nowotworów i chorób układu sercowo-naczyniowego. Grejpfruty dostarczają nam również wielu fitoskładników, czyli roślinnych substancji odżywczych. Jednym z nich jest likopen. Ten czerwony barwnik, należący do karotenoidów, jest jednym z najsilniejszych przeciwutleniaczy o działaniu przeciwnowotworowym. Jak wynika z badań opublikowanych w „Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition", u mężczyzn, regularnie spożywających owoce zawierające dużo likopenu, ryzyko zachorowania na raka prostaty jest niższe o 82 proc. niżupanów,którzyich nie jedzą. Innym fitoskładnikiem, zawartym w grejpfrutach, są limonoidy. Wspomagają one pracę wątroby. Miąższ grejpfrutów zawiera też glukarat -związek przydatny w prewencji raka piersi. Testy prowadzone przez badaczy z Agricultural Research Service w USA dowiodły, że fitoskładniki grejpfrutówmogąbyćpomocne w zwalczaniu nowotworów skóry, warg, płuc, piersi, żołądka i jelita grubego. Grejpfrut odgrywa główną rolę w wielu dietach odchudzających. Co prawda nie da się tym owocem zastąpić wszystkich posiłków, ale z całą pewnością można go podać na śniadanie. Odchudzające właściwości wykazują jedynie grejpfruty jedzone bez cukru. Owoc ten ma bowiem niski, a więc korzystny indeks glikemiczny. To znaczy, że po jego zjedzeniu poziom glukozy we krwi rośnie, apotempowoli opada, gdyż jest wolno wchłaniany przez organizm. Dzięki temu dłużej ma się uczucie sytości i można uniknąć napadów głodu. Dlatego grejpfruty można bez obaw wprowadzać do diety cukrzycowej. Ważnym dlautrzymaniaprawidłowej wagi składnikiem grejpfrutów są pektyny, czyli rodzaj błonnika. Właśnie im zawdzięczamy m.in. to, że regularne spożywanie owoców prowadzi do obniżenia stężenia cholesterolu we krwi. Teza została potwierdzona badaniami, przeprowadzonymi przez naukowców z Hebrew University w Jerozolimie. Badacze podawali uczestnikom eksperymentu zarówno czerwone, jak i białe grejpfruty. Oba gatunki wykazały pozytywne działanie, choć czerwona odmiana zawiera nieco więcej cennych przeciwutleniaczy. Połączone siły fitozwiązków, pektyn i witamin sprawiły, że w ciągu 30 dni u uczestników badania spożywających grejpfruty nastąpiło obniżenie poziomu całkowitego cholesterolu o 15 proc. Warto tu zaznaczyć, że badania przeprowadzono na osobach, które wcześniej przeszły operację wszczepienia by-passów, i u których mimo podawania statyn utrzymywał się wysoki poziom cholesterolu. Izraelscy badacze polecają czerwone grejpfruty zwłaszcza pacjentom z wysokim stężeniem trójglicerydów. Trzeba jednak pamiętać, że osoba przyjmująca statyny nie powinna popijać tychleków sokiemzgrejpfrutów, nie może też zjadać zbyt dużo samych owoców, bo to może doprowadzić do wystąpienia objawów niepożądanych. Natomiast sok wyciśnięty zgrejpfrutów może być środkiem zapobiegającym powstawaniu kamieni nerkowych. Do takich wniosków doszli badacze z Wielkiej Brytanii, którzy sprawdzili, że wypijanie 0,5-1 litra soku dziennie poprawia pH moczu i przeciwdziała tworzeniu się złogów w układzie moczowym. Sok grejpfrutowy należy również polecać osobom palącym papierosy. Badacze z American Chemical Society ustalili, że wypijanie dwóch szklanek soku dziennie zmniejsza aktywność enzymu, pobudzającego rakotwórcze działanie substancji zawartych w dymie papierosowym.

 

Źródło: Polska Dziennik Łódzki


Tagi
Różne
Dodano:2010-03-11 08:56

Najnowsze promocje

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowania oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.

Newsletter

Podaj adres email

Dlaczego warto otrzymywać newsletter?
Dzięki tej formie uczestnictwa, masz zawsze bieżące informacje na temat tego, co dzieje się w serwisie. Nowe artykuły, ciekawe porady – dotyczące zdrowia i urody – mogą być dla Ciebie inspiracją.
Reklama w AM
tel. +48 (22) 628 20 54
reklama@aptekimedyczne.pl
Kontakt AM
tel. +48 (22) 628 20 54
sekretariat@aptekimedyczne.pl
Współraca z AM
tel. +48 (22) 628 20 54
info@aptekimedyczne.pl
Dział handlowy w AM
tel. +48 (22) 628 20 54
handlowy@aptekimedyczne.pl
  • Wszelkie prawa zastrzeżone
  • Apteki Medyczne
Projekt zrealizowany przez Benhauer (www.benhauer.pl)