Latte z pianką, espresso czy mała czarna? Wszystkie amatorki kawy na czas ciąży powinny zapomnieć o swym ulubiony napoju. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców, kofeina zwiększa ryzyko poronienia aż o 40 proc.
Badacze śledzili przebieg ciąży u ponad tysiąca kobiet. Kawoszki, które nie wyrzekły się swej sympatii do czarnego napoju i podczas ciąży piły dwie lub więcej filiżanek kawy, były narażone na aż dwukrotnie wyższe ryzyko poronienia niż ich koleżanki, które zaprzestały spożywania kofeiny ze względu na dziecko.
Dlaczego kofeina szkodzi nienarodzonemu dziecku? Ponieważ przenika przez łożysko do rozwijającego się płodu, który nie jest jeszcze w pełni dojrzały, więc nie może jej metabolizować.
Dlatego naukowcy przestrzegają przyszłe mamy przed nadmiernym spożywaniem kofeiny. W zamian proponują spacer z ukochanym albo suszone owoce i śliwki.
Wyniki badań opublikowano na łamach "American Journal of Obstetrics and Gynecology".
Źródło: www.wyborcza.pl