Strona główna
Lewo
Prawo

Na cukrzycę najlepsze zielone warzywa

Cukrzyca typu 2 została uznana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za niezakaźną epidemię XXI wieku.

 

Liczba nowych zachorowań na nią wzrasta w ostatnich dwóch dekadach w zastraszającym tempie. Udział w rozwoju cukrzycy typu 2 mają do pewnego stopnia czynniki genetyczne, ale największe znaczenie odgrywa niezdrowy tryb życia - przejadanie się, nadwaga i otyłość oraz brak ruchu. Badania wskazują, że zmiany stylu życia, takie jak regularna aktywność fizyczna, zrzucenie zbędnych kilogramów, ograniczenie spożycia tłuszczu i mniej kaloryczna dieta mogą zapobiegać rozwojowi tej postaci cukrzycy u osób, u których doszło już do pewnych zaburzeń w metabolizmie glukozy. Dieta bogata w warzywa i owoce jest znana z korzystnego wpływu na układ krążenia - wyniki licznych badań dowodzą, że zmniejsza ona znacznie ryzyko chorób serca i zgonów z ich powodu. Jednak jej rola w prewencji cukrzycy typu 2 nie została dobrze udokumentowana.

 

Aby zweryfikować związek między zwiększeniem spożycia warzyw i owoców a spadkiem ryzyka cukrzycy typu 2, naukowcy z Uniwersytetu w Leicester przeanalizowali dane zebrane w sześciu różnych badaniach, które łącznie objęły ponad 220 tys. osób. Okazało się, że osoby jedzące więcej warzyw i owoców nie były mniej narażone na cukrzycę typu 2. Tylko zielone liściaste warzywa, jak szpinak, kapusta oraz spokrewnione z nią brokuły i kalafior, obniżały ryzyko tego schorzenia. Osoby, które zjadały dziennie ok. 122 gramy zielonych warzyw były o 14 proc. mniej narażone na cukrzycę. - Te badania wskazują, że zielone, liściaste warzywa pełnią szczególnie ważną rolę w prewencji cukrzycy typu 2 - komentuje współautorka pracy prof. Melanie Davies.

 

Na razie, naukowcy nie potrafią wytłumaczyć swoich obserwacji. Jak spekulują, może to mieć związek z tym, że zielone warzywa są bogate w przeciwutleniacze, np. w witaminę C, chroniące przed szkodliwym oddziaływaniem wolnych rodników na tkanki. Zawierają też duże ilości magnezu, który - jak wykazano ostatnio - może chronić przed cukrzycą oraz są dobrym źródłem kwasu alfa-linolenowego, jednego z kwasów omega-3 mających pozytywny wpływ na wrażliwość komórek na insulinę. Zespół prof. Davies planuje w przyszłości przeprowadzić badania wśród osób szczególnie narażonych na cukrzycę typu 2, by zweryfikować czy zwiększenie spożycia zielonych, liściastych warzyw faktycznie może ochronić przed schorzeniem.

 

W komentarzu odredakcyjnym prof. Jim Mann z Uniwersytetu w Otago w Nowej Zelandii ocenia, że najnowsze wyniki badań powinno się traktować z wielką ostrożnością. Jego zdaniem, nadal aktualne pozostaje zalecenie, by dla zdrowia spożywać pięć porcji warzyw i owoców dziennie, w tym również zielone warzywa liściaste. Biorąc pod uwagę, że w najnowsza analiza dotyczyła niewielkiej liczby badań, może być za wcześnie na stwierdzenie, że warzywa i owoce w diecie mają niewielki wpływ na ryzyko cukrzycy i że tylko zielone warzywa odgrywają tu istotną rolę, uważa badacz.

 

Źródło : Gazeta.pl


Tagi
Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowania oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego, bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu.
Reklama w AM
tel. +48 (22) 628 20 54
reklama@aptekimedyczne.pl
Kontakt AM
tel. +48 (22) 628 20 54
sekretariat@aptekimedyczne.pl
Współraca z AM
tel. +48 (22) 628 20 54
info@aptekimedyczne.pl
Dział handlowy w AM
tel. +48 (22) 628 20 54
handlowy@aptekimedyczne.pl
  • Wszelkie prawa zastrzeżone
  • Apteki Medyczne
Projekt zrealizowany przez Benhauer (www.benhauer.pl)